Kost- og salgspriser

Kostpriser

 

 

 

 

 

 

 

 

Kostpriser

En korrekt kostpris er afgørende for, hvilke ordrer man får, og hvilke man siger nej til. Desuden giver valide kostpriser mulighed for kostprisbaserede aflønnings- og provisionssystemer, som kan have en mærkbar  indflydelse på bundlinjen.

Det, at skabe pålidelige kostpriser, kan være en kompliceret affære. At få tillagt fragt- og andre hjemtagelsesomkostninger til varens indkøbspris i systemet kan være udfordrende. Hvis der desuden er produktion involveret, kan det være en stor opgave at få skabt det rigtige billede.

Derudover skal man tage stilling til hvilken politik, man vil anvende:

  • Skal man bruge sidste købspris som udgangspunkt – eller måske snarere genanskaffelsesprisen?
  • Hvordan får man værktøjs- eller udviklingsomkostninger inkluderet?
  • Hvad skal man medregne i de indirekte produktionsomkostninger?
  • Skal man over for sælgerne lægge en procentsats oven på kostprisen som en slags ‘forhånds-dækningsbidrag’? Nogle mener, at en sådan foranstaltning kan imødegå sælgernes tendens til at forveksle dækningsbidrag med indtjening

 

Salgspriser og rabatter

Hvis man handler med forskellige segmenter af kunder, har man sandsynligvis differentierede salgspriser og/eller rabatter. Sådanne systemer har en tendens til knobskydning med manglende overblik til følge. Regulering af salgspriser i takt med udviklingen af kostpriser kan også være en seriøs udfordring.

 

SmallOffer7

  • Forslag til opnåelse af pålidelige kostpriser
  • Forslag til overskuelig salgspris- og rabatstruktur
  • Forslag til arbejdsproces vedr. regulering af salgspriser
  • Udvikling og implementering af nye strukturer i ERP-system
  • Dokumentation og guider